Dnes je piatok, 30.september 2022, meniny má: Jarolím
Čas čítania
3 minutes
Zatiaľ prečítané

Viete, aký druh vlákniny je pre vás ten správny?

august 12, 2022 - 16:00
Pravdepodobne viete, že vláknina je dôležitým faktorom pri udržiavaní zdravého tráviaceho systému. Keď prijímate dostatok vlákniny vyprázdňovanie je pravidelné a zdravé. Ak však vo vašej strave vláknina chýba, môžete pociťovať zápchu alebo iné tráviace ťažkosti. S pribúdajúcim vekom vaša strava potrebuje ešte viac vlákniny, ale aký druh je ten správny?
Foto: 
shutterstock

Vláknina je nestráviteľná zložka rastlinnej potravy, ktorá sa z vášho tráviaceho traktu nevstrebáva. Každá vláknina zväčšuje objem stolice už iba svojou prítomnosťou vo vašich črevách. Iba niektoré druhy vlákniny súčasne aj zmäkčujú stolicu tým, že na seba viažu vodu.  Vytvára sa tak gél, ktorý pôsobí ako špongia a zabezpečí väčší objem a mäkšiu stolicu. Črevá sa správne rozhýbu a to je vaša šanca na pravidelné vyprázdňovanie. Bez ťažkostí a bolesti. Pre mnoho ľudí je to veľká úľava.

Druhy vlákniny

Je zvykom rozdeľovať vlákninu do kategórií na základe svojej rozpustnosti. Máme rozpustnú a nerozpustnú vlákninu. Rozpustná vláknina je taká, čo sa rozpúšťa vo vode alebo viaže vodu na seba, vo vode napučí a tým vytvorí gél, čo má práve veľký význam pre zmäkčovanie stolice.

Iba niektoré druhy vláknin slúžia súčasne aj ako prebiotikum, tj. potrava pre vaše priateľské črevné baktérie, ktoré potom túto vlákninu fermentujú. Tieto prebiotiká, inak povedané fermentovaná vláknina, sa tak rozštiepi a pomáha udržiavať vaše črevá a tým aj vaše trávenie v dobrej kondícii.

Ako si vybrať správny typ vlákniny?

Hľadajte vlákninu, ktorá zväčšuje objem stolice, súčasne ju aj zmäkčuje, pritom má prebiotické vlastnosti, takže slúži ako potrava pre vaše priateľské črevné baktérie.

  • Pšeničné otruby patria do radu nerozpustných vláknin, ktoré sú súčasťou celozrnnej potravy. Otruby pôsobia tak, že „kefujú“ črevá, čím provokujú črevo ku zvýšenej sekrécii vody. Zmäkčujú stolicu aj napriek tomu, že sú nerozpustné a nenapučia sa. Otruby nemajú prebiotické vlastnosti.
  • Psyllium patrí medzi rozpustné vlákniny, známy z lekárne ako doplnok stravy. Psyllium viaže obrovské množstvá vody, ktoré ale musí človek súčasne vypiť. Často sa vyžaduje vypiť ½ litra tekutín na jednu porciu psyllia. Ak je splnený pitný režim, psyllium potom vie dobre napučať a zmäkčiť stolicu.
  • Innulín tiež patrí medzi rozpustné vlákniny a má dobré prebiotické vlastnosti. Vo vode sa síce rozpustí, ale nenapučí. Preto nedokáže zmäkčovať stolicu.
  • PHGG (hydrozylovaná guarová guma) je vláknina, ktorá patrí medzi rozpustné vlákniny. Vo vode mierne napučí, a preto dokáže zmäkčovať stolicu. Užívateľsky je komfortnejšia na konzumáciu. Keď ju pridáme do jedla, nie je to  poznať. Chuť aj konzistencia jedla zostane rovnaká. Keď ju pridáme do pitia, môžu to byť studené aj teplé nápoje, tak to tiež nie je poznať. Práve schopnosti zmäkčovania stolice v spojení s mimoriadnym užívateľským komfortom, to je skvelá správa pre ľudí s chronickou zápchou. Zároveň pôsobí aj ako prebiotikum vďaka svojej schopnosti fermentácie.

Výhody vlákniny pre zdravie

  • Pomáha udržiavať zdravú váhu - Vláknina rozbehne váš metabolizmus. (Preto je to jedna z najdôležitejších živín pri chudnutí.) Vláknina je obzvlášť prospešná pre udržanie si zdravej hmotnosti, pretože produkuje mastné kyseliny s krátkym reťazcom, keď ju rozkladajú vaše črevné baktérie. Tieto mastné kyseliny pomáhajú navodiť pocit plnosti a zasýtia vás na celé hodiny.
  • Stabilizuje cukor v krvi - Vytvorením gélovitej látky vo vašom čreve môže rozpustná vláknina tiež spomaliť vstrebávanie uhľohydrátov, čím sa zabráni prudkým nárastom hladiny cukru v krvi.
  • Pomáha znižovať hladinu cholesterolu – Rozpustná vláknina sa viaže so „zlým" cholesterolom v tráviacom systéme, čím zabraňuje tomu, aby sa dostal do krvného obehu a necestoval do iných časti tela. Keď sa vláknina nakoniec vylučuje stolicou, prináša so sebou cholesterol, čím bráni vášmu telu ho absorbovať.
  • Podporuje zdravé trávenie – Vláknina zvyšuje objem stolice a podporuje pohyby čriev, čo môže v konečnom dôsledku zmierniť zápchu. A čo viac, vláknina môže pôsobiť aj ako prebiotikum, čo znamená, že vyživuje priateľské alebo „dobré“ baktérie v črevách. Živina ako taká môže pomôcť predchádzať bolestiam brucha, kŕčom a hnačke.

- - Inzercia - -